Een kijkje in de keuken, ‘De week van de techniek’ bij Pentas

De week van de techniek, dit jaar voor het eerst bij ons, heeft een duidelijke plek ingenomen. 30 leerlingen uit groep 8 van basisschool ‘De Noorderborch’ en 24 leerlingen uit groep 7 van basisschool ‘De Tandem’ zijn een ochtend langs gekomen. Een ervaring die niet snel vergeten zal worden.

 

Introductie en rondleiding door Pentas

Bij de algemene introductie, die door Wouter Koorn aan de leerlingen gegeven werd, was het al duidelijk: de kinderen waren geïnteresseerd en enthousiast. Hun enthousiasme werd alleen nog maar vergroot toen zij na de introductie de fabriek in mochten, waar zij in de praktijk konden ervaren wat ‘techniek’ bij Pentas nou precies in houdt. De leerlingen kregen een rondleiding door het pand, met daarin de vele machines en grondstoffen.

 

Ook de opslaghal waarin een voorraad van meer dan 1.000 matrijzen te vinden is, maakte indruk. De geluiden, de geuren en het harde werken van de medewerkers bracht het proces van grondstof tot volledig product wel erg dichtbij. Regelmatig werd er door een leerling gezwaaid en geroepen om een ander weer op een ontdekking te wijzen. Dat de leerlingen nog dichter bij het werkproces mochten komen door ze zelf het kunststofpoeder te laten aanraken, maakten de leerlingen nog enthousiaster.

 

“Tijdens de rondleiding mochten we dingen aanraken!” aldus 1 van de geënthousiasmeerde leerlingen: Layla.

 

Aan de slag met kunststof producten

Het bewerken van hun eigen kunststof product was echter duidelijk het hoogtepunt van het bedrijfsbezoek. Door alle leerlingen werden op hun eigen kunststof spaarvarkens enthousiast een naamkaartjes en oog- en varkens-staartstickers geplakt. Vele kleurrijke varkentjes zijn het gevolg van hun bezoek. Deze nemen ze, met de nodige kennis en ervaring over techniek en hun gedachten of ze al dan niet ‘de techniek in willen’, mooi mee naar huis. Voor ons was het een ervaring om te herhalen.

 

Marthijn Koorn: “Het is mooi om kinderen op deze manier te kunnen laten zien wat techniek in de praktijk in kan houden. Het geeft ze een indruk, waardoor ze, met deze ervaring in hun achterhoofd, in de toekomst kunnen bepalen of werken in de techniek hen aanspreekt. Ook deed het wat met de medewerkers. Ik heb heel veel lachende gezichten gezien vandaag.”