Dieseltanks: een specialisme van Pentas Moulding

Het rotatiegietproces is perfect geschikt voor het produceren van tanks. Elke tank is immers hol en dat is een eigenschap die met rotatiegieten al vanzelf wordt gecreëerd. Pentas Moulding is gespecialiseerd in het rotatiegieten van tanks, onder andere voor CLAAS. Daarbij staan innovatie, efficiëntie en veiligheid altijd voorop.

 

De verbrandingsmotor blijft

Ondanks de niet te stuiten opmars van elektrisch aangedreven voertuigen en andere groene brandstoffen als waterstof, blijft de verbrandingsmotor de komende jaren een belangrijke rol spelen in bepaalde toepassingsgebieden.

Denk bijvoorbeeld aan de machines op het land, tractoren, zelfrijdende veldhakselaars en combines. Zware machines die bergen werk verzetten in korte tijd, ingegeven door de alsmaar onvoorspelbaar wordende weersomstandigheden. Daarvoor hebben ze een enorme hoeveelheid energie nodig. Energie die wordt geleverd door de brandstof in de tank.

Ook de verbrandingsmotor ontwikkelt zich. Biodiesel is allang geen modewoord meer en er zijn inmiddels diverse samenstellingen. Daarnaast zorgt de toevoeging van Ad-Blue ervoor dat de uitstoot van fijnstof tot een minimum wordt beperkt.

 

Grotere capaciteit, hogere veiligheid

Het alsmaar intensere weer in West-Europa en de schaalvergroting in de landbouw vraagt om machines met een steeds grotere capaciteit. Ook moet er een lange dag zonder onderbrekingen gewerkt kunnen worden. Met andere woorden: je wilt zoveel mogelijk diesel bij je hebben.

Door te kiezen voor rotatiegieten is er een hoge mate van ontwerpvrijheid. Zo kunnen we bij Pentas Moulding elk gaatje in de machine vullen met tank. Geef ons de tekening van de carrosserie en we gaan aan de slag om de ruimte zo efficiënt mogelijk te benutten.

Uiteraard worden er ook steeds hogere eisen gesteld aan de veiligheid van brandstoftanks. Wij zorgen ervoor dat er een TÜV certificaat op komt en dat elke tank 100% lekdicht wordt getest.

 

Gewichtsbesparing door rotatiegieten

Zoals vaak in het leven zijn de belangen tegenstrijdig. De alsmaar zwaarder wordende machines verdichten de bodem en brengen daarbij het bodemleven in de knel. Een slechte ontwikkeling voor landbouwgrond, want de opbrengst gaat hierdoor jaar na jaar achteruit.

Door kunststof in te zetten om gewichtsbesparingen te realiseren, zet u al een stap waarmee enorme winsten zijn te behalen. In samenwerking met oogstmachineproducent CLAAS deed Pentas Moulding daar nog eens een schepje bij bovenop.

We zetten de Finite Element Method (FEM) computersimulatie in om piekbelastingen te berekenen, om van daaruit te kunnen concluderen of het product ‘fit for use’ is. Deze techniek gebruiken we om gewicht te kunnen besparen. Minder gewicht in rotatiegieten betekent een lager vulgewicht en inherent daaraan een lagere wanddikte.

 

Een lagere wanddikte is volgens de FEM simulatie in 90% van het tankoppervlak mogelijk. De hamvraag blijft hoe je om gaat met de 10% waar de belasting te hoog wordt. Pentas Moulding kan dit vraagstuk voor u oplossen. Door een ribbenstructuur op basis van de simulatie te ontwikkelen, wordt de bovengenoemde 10% voorzien van een hogere wanddikte om de piekbelastingen het hoofd te bieden. Met andere woorden: Alleen extra gewicht, waar nodig.

Op een tank met een inhoud van ± 1000L is een besparing ± 35% gerealiseerd. Mede daardoor zijn we ‘Leverancier van het Jaar 2018 geworden van CLAAS. Deze innovatiekracht onderstreept de specialisatie in deze tak van sport nog maar eens.

Naast dieseltanks produceren we uiteraard ook graag uw Ad-Blue Tanks, watertanks, olietanks en/of hydrauliektanks in kunststof. Ook staan we klaar voor uw accubehuizing in kunststof.